Német kutatóknak sikerült az eddiginél is pontosabban megmérniük az elektron atomtömegét. - Fizika magazin

Sikerült a korábbinál pontosabban megmérni az elektron atomtömegét

Sikerült a korábbinál pontosabban megmérni az elektron atomtömegét
Az eredményekről a Nature című tudományos folyóirat legfrissebb számában megjelent tanulmányt értékelve Edmund Myers, a Floridai Állami Egyetem fizikusa úgy fogalmazott, hogy a mérések jelentős technikai előrelépést jelentenek, a kutatóknak ugyanis sikerült tizenháromszorosára javítani a mérés precizitását. Ez alapján az elektron atomtömege némileg kisebb az előző legpontosabb értéknél, de az eltérés egyáltalán nem jelentős - írta a LiveScience tudományos portál.

Az új mérés a tudósok szerint egy nap majd hasznos lehet a standard modell teszteléséhez végzett kísérletekben. Mielőtt azonban használni kezdenék az új eredményt az elektromágneses, a gyenge és az erős kölcsönhatást, valamint az alapvető elemi részecskéket leíró kvantumtérelmélet vizsgálatában, más alapvető értékeket is nagyobb pontossággal kell megmérni - világított rá Myers.

Az elektron tömege csak egy azon kulcsfontosságú paraméterek közül, amelyek meghatározzák egy atom struktúráját és tulajdonságait, mivel azonban olyan parányi, nehéz volt megmérni az atomtömegét. Az eddigi legprecízebb mérést a tudományos és technológiai adatok bizottsága, a Committee on Data for Science and Technology (CODATA) végezte 2006-ban.

A több éves eredményen Sven Sturm, a Max Planck Magfizikai Intézet kutatója és kollegái tudtak javítani úgy, hogy egy "csupasz" szén atommaghoz kapcsolt elektronnal végeztek méréseket.

A rendkívül pontos mérés kikövezheti az utat a standard modell tesztelését szolgáló jövőbeni kísérletek előtt. A standard modell ugyan általánosan elfogadott elmélet, sok jelenségre, többek közt a gravitáció létezésére, a sötét anyagra és a sötét energiára, valamint az antianyag mennyiségére mégsem szolgál magyarázattal.

Sturm és kollegái már dolgoznak ezeken az új kísérleteken, amelyek nehéz és nagy töltésű ionokkal vizsgálnák a standard modellen túli fizikát. "Az elektron atomtömege kulcsfontosságú paraméter ezekben a kísérletekben" - mondta a német tudós.
- MTI -